Diabij Nieuwsbrief - November

Welkom bij de nieuwsbrief van Diabij. Hierin vindt je weer informatie over verschillende onderwerpen zoals....

---

Nieuwe Diabij website!

Heb je de laatste tijd nog gekeken op de site van Diabij? Hier staat veel informatie op over alles wat te maken heeft met diabetes. Voor jou en je ouders dan ook erg interessant om eens te kijken.

Abonneer je op de nieuwsbrief via de site dan krijg je deze elke keer automatisch toegestuurd! Klik hier voor inschrijven!

---

Het noodnummer van Diabij is 088-1307017

Binnen Diabij is er altijd 1 kinderdiabetesverpleegkundige die bereikbaarheiddienst heeft. Deze dienst gaat in op maandagmorgen 8.30 uur tot de volgende maandag 8.30 uur. Gedurende 1 week is dezelfde kinderdiabetesverpleegkundige dan 24 uur per dag bereikbaar voor spoedgevallen die niet kunnen wachten. Helaas kan het soms gebeuren dat ze, als u haar belt, net onderweg is en niet direct kan opnemen. 

Daarom bij geen contact:

Probeert u het na 10 minuten opnieuw of spreek, als dit kan de voicemail in en noem uw naam en telefoonnummer. Helaas heeft het toestel geen nummermelder. U kunt dus niet teruggebeld worden op nummerherkenning.

---

Hypo of Hyper - Wat is het verschil?

Weet jij wat je moet doen bij hoge of lage bloedsuikers? Soms is het goed om je kennis weer eens op te frissen. Een paar test vragen:

• Wat is de grens voor een goede bloedsuiker zowel hoog als laag.

• Wat is een goede reactie bij een lage waarde? Wat neem je?

• Wat kan een reden voor een hoge waarde zijn?

Voor de antwoorden kijk op de site van Diabij.
Kijk bij Hypo en Hyper aan en je bent weer op de hoogte.

---

Feestdagen...

Ze komen er weer aan al die feestdagen in december. Best lastig in combinatie met diabetes. Hier handige tips voor eten met diabetes tijdens de feestdagen:

• Eet langzaam en geniet echt van het eten.

• Probeer het aantal koolhydraten gelijk te houden aan wat je normaal gesproken eet.

• Sla het ontbijt en middageten niet over.

• Blijf in beweging. Overdag heb je misschien tijd om te sporten. Na het eten kun je een wandeling maken. Door te helpen met opruimen van de tafel ben je in beweging.

• Focus op het genieten van je vrienden en familie in plaats van op het eten.

Een app op de telefoon kan je hierbij ook helpen. Bijvoorbeeld: 

www.koolhydratentabel.nl of klik hier voor apps die handig zijn voor het tellen...

---

Sporten

Voor zowel mensen met als zonder diabetes is het belangrijk om te gaan sporten. Welke sport maakt niet uit, als je maar iets doet. Gezelliger natuurlijk om het in groepsverband te doen maar ook met een vriend of vriendin een eindje lopen, fietsen of skeeleren is altijd goed. 

Waarom juist ook bij diabetes:

• Verbetering van de gevoeligheid voor insuline;

• Verbeterd je spiermassa;

• Je voelt je er fitter door;

• Minder insuline nodig is mogelijk.

Waar moet je op letten:

• Hypo’s voorkomen door van te voren er rekenschap mee te houden;

• Vaker je bloedsuiker testen, ook met name na het sporten;

• Bij een pomp je basale insuline aanpassen;

• Na sporten is je insuline gevoeligheid hoger en kun je nog uren erna een lagere bloedsuikerwaarde hebben. Controle dus!

Voor meer informatie kun je ook kijken op de website van het diabetesfonds:

www.diabetesfonds.nl 

---

Nog even dit:

Denk eraan dat je insuline als het bevroren is geweest niet meer werkt.
Daarom geen insuline in je tas op de fiets als het vriest.

---

Alvast fijne feestdagen en een heel goed:

---