Boekrecensie: Het groot diabetesboek

geplaatst in: Boekrecensies | 0
Het grote diabetesboek

Het Groot Diabetesboek is een boek wat diabetes van alle kanten belicht. Het verschil tussen type 1 en type 2 diabetes wordt kort benoemd en vervolgens worden alle facetten van met name diabetes mellitus type 1 uitgediept. Wat betekent het om diabetes te hebben, maar ook wat komt er allemaal bij kijken als men diabetes heeft. Wat betekent het voor degene met diabetes en voor hun familie. Wat zijn de diverse behandelmogelijkheden. Alle aspecten van diabetes komen aan de orde. Er wordt aandacht besteed aan de diverse ontwikkelingsfasen en onderwerpen als sexualiteit en zwangerschap komen aan bod.

Vaak wordt de impact van diabetes onderschat. Veel mensen begrijpen niet dat het heel ingrijpend is als een kind binnen het gezin de diagnose diabetes krijgt. Het heeft niet alleen impact op het kind en de jongere zelf, maar op alle gezinsleden. In dit boek worden al deze onderwerpen benoemd en uitgebreid beschreven, te beginnen met de anatomie en fysiologie van het lichaam. Hoe ontstaat diabetes en welke gevolgen heeft het als men de diagnose krijgt. Welke behandelmogelijkheden zijn er, maar vooral ook wat is de impact van de diagnose voor het kind / jongere en hun familie. Niet alleen van de kant van de professional, maar ook de ouders komen aan het woord, kinderen zelf , broertjes, zusjes en vrienden. Vanuit alle invalshoeken wordt de diabetes en de impact daarvan belicht. Tevens komt de wetenschap in dit boek aan het woord. Professor Bart Roep en Eelco de Koning vertellen over hun onderzoek op het gebied van diabetes type 1 en de mogelijke oplossingen voor een toekomst zonder diabetes. Het boek bevat diverse interviews met bekende Nederlanders die ook diabetes hebben. Zij vertellen hoe zij hun diabetes geïntegreerd hebben in hun leven.

Kortom het is een leuk en interessant boek, goed en makkelijk leesbaar. In duidelijke taal voor iedereen te begrijpen. Geïllustreerd met mooie foto’s en plaatjes. Op sommige pagina’s kan men filmpjes downloaden die het onderwerp nog verder verduidelijken. Geschreven volgens de nieuwste richtlijnen en behandelmethodes. Je kunt het erg goed als naslagwerk gebruiken als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp gerelateerd aan diabetes. Een must voor iedereen die de diagnose diabetes type 1 krijgt. Het boek kan een goed hulpmiddel zijn om diabetes in te passen in je leven.

Over de auteur
Het boek is in samenwerking met DeKinderkliniek Almere tot stand gekomen. De auteur Ineke Bosch is als Physician Assistent werkzaam binnen het kinderdiabetesteam van DeKinderkliniek. Vanuit haar ervaring en expertise heeft zij het boek met inlevingsvermogen, bemoediging en humor kunnen schrijven. Met als grootste doel: herkenning en erkenning voor diabetes. Zij is ervan overtuigd dat mensen nog te weinig over diabetes weten. Door dit boekt hoopt zij in die lacune te voorzien. Want alleen door meer kennis komt er aandacht en begrip. En….geld voor onderzoek om zo tot genezing van deze aandoening te kunnen komen. Als het zover is, is haar doel bereikt.

Het groot diabetesboek, voor kinderen, jongeren, ouders en familie

ISBN 9789077322451 / uitgeverij Mension
Kosten: €34,50 waarvan per boek €1 overgemaakt wordt voor onderzoek naar genezing van diabetes type 1.